• يکشنبه ٢٦ فروردين ١٤٠٣-١٢:٤٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٦٧٠
قادری خواستار شد: 4-227

افزایش مشارکت مدیریت شهری برای تبدیل سازمان بهزیستی به نماد هم افزا

رئیس سازمان بهزیستی کشور با حضور در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران، ضمن ارائه گزارش اقدامات این سازمان و نقاط ضعف و قوت موجود، از مجموعه مدیریت شهری درخواست کرد به منظور تبدیل سازمان بهزیستی به نماد هم افزا، مشارکت بیشتر داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در دویست و بیست و هفتمین جلسه رسمی شورا حضور یافته و به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات و فعالیت‌های این سازمان پرداخت. 
رئیس سازمان بهزیستی ضمن ابراز امیدواری از رقم زدن حرکت، جوشش و جهش برای پیشرفت، عدالت و آبادانی کشور در این عرصه تحول، اظهار داشت: در سالنمای ۱۴۰۲ سازمان بهزیستی کشور که شامل تحولات راهبردی و چشم اندازی بود و بازیگران موثر و نقش آفرین از جمله مجموعه مدیریت شهری شهرداری تهران را داشت، امروزه باید در خصوص موانع و نقاط قوت و ضعف سخن بگوییم و میزان بهره‌مندی مردم شریف خصوصاً جامعه سازمان بهزیستی را پیگیری کنیم چرا که جمعیت آن‌ها امروز به ۷.۹ میلیون نفر رسیده است؛ افرادی که آحاد جامعه ملت بوده و این آحاد باید از عموم خدمات پیشگیرانه و تخصصی سازمان بهزیستی استفاده کنند. 
قادری در ادامه با بیان اینکه سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی و سازمانی است که خدمات عمومی و تخصصی ارائه داده و یک سازمان استراتژیک به شمار می‌رود، گفت: مولفه‌های متفاوت و متنوعی در این سازمان متکثر از فعالیت را داریم؛ در فضای قبل از تولد در حوزه ژنتیک تا دوره سالمندی، سازمان بهزیستی ارائه خدمات دارد اگر بتوانیم زنجیره‌ با ارزشی را تداعی کنیم که یک امنیت زیستی جامعه مخاطب است، می‌توانیم در خصوص نقش مدیریت شهری سخن بگوییم.
وی افزود: قطعاً کنش‌های یک جانبه سازمانی مانند سازمان بهزیستی را نمی‌توان به عنوان رفتاری متداوم و مستمر در راستای مسئولیتهای خود قلمداد کنیم لذا باید در خصوص ناامنی‌های زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی و حوادث و سوانحی که فاعل محور هستند، مداقه جدی در خصوص آینده نگری و آینده پژوهی صورت گیرد. مرکز ثقل و مبانی همه مفاهیمی مانند سالمندی، آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری‌های اولیه تا ثالثیه، معلولیت، مهاجرت، غربالگری‌ها، حقوق شهروندی، دسترس پذیری و مناسب سازی در سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان مسئول و یک سازمان کلان برنامه، مشاهده می‌شود و نگاه کالبدی که مجموعه مدیریت شهرداری به شهرها دارد بر اساس سهم دستگاه‌های متولی و قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که نقش آفرینی این دستگاه‌های مسئول را مشخص کرده مواردی است که باید در خصوص آن به بحث بنشینیم. 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به حضور قبلی خود در صحن شورا و طرح درخواستی مبنی بر مشارکت بیشتر با هدف حضور موثرتر و هم افزایی به منظور تبدیل سازمان بهزیستی به عنوان یک نهاد و نماد هم افزا به منظور اهرم کردن منابع هر دو سازمان اظهار کرد: در این باره اقدامات مناسبی انجام شده است از جمله اینکه دو سازمان حمایتی بر اساس دهک‌بندی مشخص افراد را تحت پوشش منافع مادی خود قرار می‌دهند. امروزه بر اساس یک عقب افتادگی تاریخی که در گذشته پیش آمده، در دولت حاضر در خصوص خدمت مستمری به عنوان یکی از کلان خدمات این سازمان، هیچ پشت نوبتی دیگر وجود ندارد یعنی اقدامات انجام شده در این باره طی دو سال اخیر با ۴۲ سال گذشته قابل قیاس نیست که بر اساس آن در حال حاضر تعداد خانوارهای تحت پوشش از مرز یک میلیون و ۵۲۳ هزار گذشته است.
قادری در خصوص صیانت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو نیز گفت: خدمات لازم در حال ارائه است اما خدماتی که برای افراد دارای معلولیت در قالب استاندارد دنیا انجام میشود در اینجا جای بحث دارد که مربوط به موضوعات دسترس پذیری و مناسب سازی است. دسترس پذیری صرفاً یک عملیات عمرانی نیست بلکه یک مقوله بسیار مفصلی است که باید برای بررسی آن جلسه مشترک تمهید شود. یکی از درخواست‌های ما امروز این است که به صورت جدی‌تر به این مسئله پرداخته شود.
وی در ارتباط با کودکان کار نیز با تاکید بر اقدامات انجام شده بیان کرد: با توجه به اینکه شهردار تهران در این باره اختیارات تام دارد، جلساتی با حضور مسئولان برگزار شده که گزارش آن به دست ما خواهد رسید.
موضوع حمل و نقل نیز یکی دیگر از موضوعات مطرح شده از سوی رئیس سازمان بهزیستی کشور بود که وی در این بار بیان کرد: حمل و نقل از دیگر کلان موضوعات برای حضور موثر افراد دارای معلولیت به ویژه دانش آموزان و کودکانی است که نیاز دارند از خدمات شهری استفاده کنند، لذا درخواست می‌شود با توجه به پلتفرم‌ها و سکوهای شهری که شامل تاکسی‌های اینترنتی می‌شود، بر اساس قانون اگر بتوانیم ظرفیت شهرداری تهران را بشتر از گذشته شاهد باشیم، می‌توانیم افراد معلول بیشتری را مشمول خدمات ایاب و ذهاب حمل و نقل کنیم؛ این از موضوعات بسیار مهم است که درخواست می‌شود جلساتی با کمیسیون‌های مربوطه تشکیل شده و در آن‌ها جزئیات مراکز ثقل و موضوعات مختلف و مورد اهمیت مورد بررسی قرار گیرد تا به نتایج ارزنده‌ای رسیده و آثار آن را در شش ماهه دوم ۱۴۰۳ مشاهده کنیم. 
قادری در ادامه اظهارات خود در خصوص اوقات فراغت نیز بیان کرد: امروزه در برنامه‌های برجسته و پربازدید رسانه ملی مانند ویژه برنامه محفل، فرزندان اوتستیک و معلولی حضور می‌یابند که حافظ قرآن هستند، معجزه‌ای که نشان دهنده آن است حکه ما در جامعه نخبه‌های بسیاری از جمعیت معلولین داریم که معرفی نشده‌اند. این نیاز به کنسرسیوم مشترک میان سازمان بهزیستی و کانون استعدادیابی دارد تا بتوانیم از کشورهای همراه و عضو کنوانسیون دفاع از حقوق معلولین در سال ۱۴۰۳ روز بزرگداشت افراد دارای معلولیت را با درس نگاری و امید افزایی که این افراد می‌توانند داشته باشند گرامی بداریم.
وی افزود: بیش از ۴۰۰۰ نخبه دانشگاهی و علمی فرهنگی و ورزشی وجود دارند که مکانیزم برونداد آن را می‌توان در عرصه‌های پارالمپیک مشاهده کرد. این رویدادها برای هم افزایی می‌تواند جریان سازی و الگونمایی کند. 
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان با تاکید بر اینکه ما در کشور نیاز به یک پردیس توانمندسازی داریم، بیان کرد: برای این منظور پارکی که بتواند شرایط حضور یک خانواده دارای معلولیت را داشته باشد، طرحواره تعاملی تحولی انجام شود که به جای آنکه رویکرد صرفاً بازی‌های هیجانی داشته باشد به هر فرزند دارای معلولیتی که در این پارک حضور می‌یابد، یک هویت پروفایلی دهد که بازی درمانی آن رویکرد لازم را داشته باشد که در کشور ما چنین امکانی وجود ندارد. این از درخواست‌های ما از مدیریت شهری است.
 
قادری با بیان اینکه خدمات سازمان به افراد کم توان ذهنی ارائه می شود، گفت: در طراحی فضای عمومی برای این افراد، باید شهرداری وارد عمل شود و دسترس پذیری آنها و آراستگی در این خصوص قطعاً در کشور وجود ندارد. افراد در معرض معلولیت و سالمندی هستند؛ لذا باید زیرساخت ها برای این موضوع آماده شود. چراکه در آینده ۳۰ درصد از جمعیت سالمند خواهند بود.
وی همچنین تصریح کرد: هر فردی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته باشد با سامانه ۱۲۳ تماس می گیرد و چهار هزار و ۹۵۶ نفر در اورژانس اجتماعی کشور پاسخگوی شهروندان هستند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی به دنبال آموزش و مشاوره در مراکز مددکاری است، اظهار کرد: در مواردی که شهروندان اقدام به خودکشی را اعلام می کنند، سازمان بهزیستی مدیریت میدانی را انجام می دهد.
وی با بیان اینکه هر ۴۵ روز یکبار جلسات ستاد مناسب سازی با حضور نماینده شهرداری تهران تشکیل می شود، گفت: جلسات ما جلسات ملی هستند و موضوعاتی مطرح و مشخص می شود که چه میزان از مصوبات اجرایی شده است.
قادری تأکید کرد: پرسش ما این است که چند درصد از بودجه برای زیرساخت های مناسب سازی و موارد فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده می شود؟
وی با بیان اینکه رها کردن کودکان پس از سن قانونی از سوی سازمان بهزیستی از اساس اشتباه است، یادآور شد: ما افراد را ترخیص نمی کنیم؛ مگر اینکه به شرایط استقلال برسند و وضعیت مخاطره آمیز نداشته باشند. ما سالها سرمایه گذاری نمی کنیم که افراد را رها کنیم. ۱۲۰ هزار نفر در مراکز ما نگهداری می شوند.
قادری با اعلام اینکه برای ساماندهی کودکان کار بیش از ۲۰ دستگاه باید همکاری کنند، گفت: در شهرداری تهران اقداماتی در حال انجام است و باید این سوال را پرسید که چه تعداد مصوبه عملیاتی در این زمینه وجود دارد. همین که شهردار تهران تعدادی دستگاه را گردهم آورده است اقدامی رو به جلو به شمار می رود. بنده بسیار خوش‌بینم که اتفاقات خوبی برای کودکان کار و خیابان خواهد افتاد اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که بخش قابل توجهی از کودکان کار، اتباع هستند و اینکه آیا باید رد مرز شوند یا خیر؛ باید بررسی شود.
وی افزود: در مواردی کودکانی که در خیابان ها هستند، خانواده دارند و وقتی جمع آوری شوند، بعضاً خانواده ها اقدام به بازگرداندن فرزندان خود می کنند. ساماندهی کودکان کار و خیابان پیچیدگی هایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه دستگاه مکانیزه مناسب سازی شده ای در پارک ها و عرصه ها وجود ندارد، اظهار کرد: سه هکتار تا ۳۰ هکتار می توان برای پردیس توانمندسازی در نظر گرفت تا شهروندان و خانواده های دارای افراد معلول از آن استفاده کنند و در این صورت، نگاه ترحمی به این قشر نیز وجود نخواهد داشت. باید این باور قلبی وجود داشته باشد که در دوره ششم مدیریت شهری ابرکاری برای این معلولان انجام شود.
وی افزود: وضعیت پروژه های کوچک مقیاس یا میان مقیاس متفاوت است. ما به پروژه ای ملی نیاز داریم و اگر این فضای خاص در تهران ایجاد شود، در دیگر شهرها نیز اقدام خواهد شد. این پردیس بزرگ می تواند در یک کریدور پرتردد ایجاد شود. ما مطالعات لازم را انجام دادیم و فضاها و عرصه های زیادی برای راه اندازی این پردیس وجود دارد.
قادری با بیان اینکه درخواست ما این است شهرداری و بخش خصوصی مبلغی را اختصاص دهد تا سرویس تاکسی های اینترنتی به خانواده های دارای فرزندان معلول ارائه شود، گفت: مناسب سازی به اطلاع رسانی گسترده ای نیاز دارد. وسعت تهران بسیار زیاد است و باید اقدام گسترده ای شکل بگیرد تا ملموس باشد.
 
در ادامه احمد صادقی، عضو شورا، در واکنش به اظهارات و توضیحات قادری  با بیان اینکه شاید برخی اقدامات شهرداری اطلاع رسانی نشده است، یادآور شد: پارک شریعتی در پایان دوره چهارم مدیریت شهری کاملاً مناسب سازی شده و تمام فضاها برای استفاده معلولان آماده سازی شده بود.
 
حمید صاحب، مدیر کل سلامت شهرداری تهران نیز در ادامه گزارش رییس سازمان بهزیستی کشور  با بیان اینکه مهمترین سرمایه ما کانون افراد دارای معلولیت است؛ اظهار کرد: ما تمام برنامه ها از اتاق فکر تا پایش را پشتیبانی خواهیم کرد و درخواست ما این است که سازمان بهزیستی کانون های ما را توسعه دهد.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ها و اردوهای فصلی برای معلولین، تصریح کرد: ۱۷۵ هزار نفر معلول هر دو هفته یکبار در روزهای چهارشنبه در پارک ها گردهم می آیند.
صاحب تصریح کرد: ۲۰ هزار نفر در مسابقات ورزشی معلولین شرکت کردند که این اقدام در سال قبل برای اولین بار با همکاری سازمان بهزیستی برگزار شد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه اولین اقدام ما برای معلولین در حوزه حمل و نقل است، یادآور شد: پیشنهاد ما در حوزه تاکسی های اینترنتی بود و شهردار تهران نیز از موضوع استقبال کرد. این توان وجود دارد که از تاکسی های زیر نظر مدیریت شهری برای معلولان استفاده کرد.
صاحب با بیان اینکه ما بازی و تفریح را امری فانتزی و سرگرمی می دانیم درحالی که امری درمانی است، گفت: احداث ورزشگاه ها برای معلولان از برنامه های ما برای امسال است و به دنبال ایجاد دو ورزشگاه به جز ورزشگاه حضرت ابوالفضل هستیم.

 

کد خبر: 4-227

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: